****************************************************************************************************************************************************************************

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
www.post77.plwww.post77.plwww.post77.plwww.post77.plwww.post77.plwww.post77.plwww.post77.pl






Jak Sprawdzić Układ Zapłonowy w Aucie * Diagnostyka Silnika
Napięcie Spoczynkowe Akumulatora Samochodowego *632*633*631 * Diagnostyka Silnika

Warsztat Samochodowy Post77 Naprawa Aut Skuteczna Reklama Towarów i Usług
Plus Domeny

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
www.post77.plwww.post77.plwww.post77.pl



* * * Sprawdź Informacje o IMPREZACH i KONTAKTACH

.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Szukając Przyczyn Przeczytaj Linki Opisujące Temat - Obiekt bez ich Otwierania !

Wyszukiwarka Tematów * Szukaj np : budowa rozrusznika, czujnik Halla, spalanie detonacyjne (wyszukiwarka Google powiązana z witryną DiaAut).

Oferta Reklam w Serwisie www.diaaut.home.pl * Blog

Elementy  *  SPI  *  MPI  *  GDI  *  EDC  *  EOBD  *  LPG  *  Akumulator  *  Rozrusznik  *  Alternator  *  Zapłon  *  Autor  ***********  Reklama

****************************************************************************************************************************************************************************

Sposoby Lokalizacji Uszkodzeń Układów - Systemów Wtryskowych Silników Spalinowych

Opisy Uszkodzeń Silników Spalinowych * Naprawy Samochodów

Opisy Układów - Urządzeń * Autodata * VAG

Otwórz Katalog Filmów Powiązanych z Motoryzacją

Szukając Przyczyn Przeczytaj Linki Opisujące Temat - Obiekt bez ich Otwierania !
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat Strony :

Pomiar Ciśnienia Sprężania W Cylindrach Silnika Spalinowego


Pomiar ciśnienia sprężania służy do sprawdzenia stopnia zużycia gładzi cylindra, tłoka i pierścieni, oraz
przylgni zaworów i ich gniazd. Można go przeprowadzić próbnikami ciśnienia sprężania SPCS. Próbniki te mają
w uchwycie wbudowany przycisk do uruchamiania silnika.





Kontakt :

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@




FILMY *** Imprezy * Usługi * Kontakty

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Masa Mieszanki w Silniku * Objętość - Masa Powietrza Zassanego Przez Silnik Spalinowy 

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 


 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Kontrola Ciśnienia Sprężania Silnika \ Autor136

 

Próbnik ciśnienia sprężania jest manometrycznym przyrządem tłokowym. Pomiar

następuje z chwilą przyłożenia próbnika końcówką pomiarową do otworu cylindra silnika

samochodowego. Przed przystąpieniem do pomiaru należy próbnik zaopatrzyć w czystą

kartkę diagramu, którą zakładamy odpowiednimi wycięciami do kasety przyrządu. Każdy

diagram przewidziany jest dla ośmiu niezależnych zapisów, które uzyskujemy kolejno po

każdorazowym przesunięciu skokowym kasety. W tym celu na tylnej ściance przyrządu

umieszczona jest rączka, którą naciskając po każdym pomiarze ciśnienia sprężania -

przesuwamy kasetę, przygotowując w ten sposób próbnik do następnego pomiaru.

..

Pomiar należy przeprowadzić na gorącym silniku o temperaturze około 80°C w

następujący sposób:

> Wykręcić świece zapłonowe z gorącego silnika

> Próbnik przygotować do pomiaru (założyć czysty diagram, kasetę włożyć do oporu,

nacisnąć iglicę zaworka odpowietrzającego, sprawdzić początkowe ustawienie wskazówki)

> Podłączyć kontakt elektryczny próbnika do instalacji elektrycznej samochodu jak pokazano na rysunku.

..

 


 

 

> Stożek gumowy próbnika docisnąć do otworu świecy

> Uruchomić rozrusznik (przyciskiem klawiszowym na uchwycie pistoletu, ewentualnie

skorzystać z pomocy drugiej osoby), przy całkowicie otwartej przepustnicy powietrza, na

tak długi okres czasu by wskazówka przyjęła maksymalne wychylenie

> Odpowietrzyć próbnik - wskazówka musi wrócić do pozycji wyjściowej

> Kasetę diagramu przesunąć na następną pozycję - próbnik jest przygotowany do następnego pomiaru

> Po zakończeniu pomiaru zlikwidować wszystkie połączenia elektryczne próbnika z instalacją samochodową

..

W silnikach nowych oraz w dobrym stanie technicznym ciśnienie sprężania we

wszystkich cylindrach powinno być zgodne albo z danymi producenta, albo z

wartościami wyliczonymi, które dla niektórych samochodów podano w tabeli

umieszczonej niżej.Dopuszcza się przy tym, by wartość zmierzonego ciśnienia sprężania

we wszystkich cylindrach nieco różniła się od wartości średniej dla całego silnika.

Różnice te mogą być spowodowane drobnymi odchyłkami odlewniczymi wymiarów

komór sprężania, tolerancjami wykonawczymi elementów silnika itp. Dopuszczalne

odchyłki ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach nie mogą jednak przekraczać

7% średniej wartości ciśnienia. Wzrost ciśnienia sprężania w badanym cylindrze powyżej

7% wartości średniej świadczy o sztucznym zwiększeniu stopnia sprężania, np. przez

osadzanie się nadmiernej ilości nagaru na denku tłoka i ściankach głowicy.

Równomierny spadek ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach w granicach do

0,2 MPa dla silników o zapłonie iskrowym i do 0,7 MPa dla silników o zapłonie

samoczynnym sygnalizuje wzrost nieszczelności, lecz nie kwalifikuje silnika do

natychmiastowej naprawy, o ile różnica między zmierzonym ciśnienia sprężania a

średnią dla danego silnika wartością ciśnienia nie przekracza 7% tej wartości i-

dodatkowo-silnik nie wykazuje nadmiernego zużycia oleju smarującego. Spadki ciśnienia

sprężania wyższe niż 0,2 MPa (SZI) i 0,7 MPa (SZS) lub odchyłki większe niż 7 procent

kwalifikują silnik do naprawy. Świadczą one bowiem o zużyciach i usterkach mających

zasadniczy wpływ na obniżenie wartości głównych parametrów pracy silnika i jego

trwałości a które można usunąć tylko w drodze odpowiednich zabiegów naprawczych.

Tego typu zmiany ciśnienia mogą mieć swą przyczynę w: -zużyciu przylgni zaworów i ich

gniazd -zużyciu gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych -zakleszczeniu się pierścieni

tłokowych w rowkach pierścieniowych tłoka -uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej

Nominalne i minimalne wartości ciśnienia sprężania w cylindrach silników wybranych pojazdów.

..

 


 

 

Dane Diagnostyczne Silników Spalinowych * INFO-TECH * AUTODATA

..

Aby określić, która z tych przyczyn jest powodem spadku ciśnienia sprężania, należy

posługiwać się następującymi wskazówkami: -Jednakowe ,lub prawie jednakowe

obniżenie ciśnienia sprężania w dwóch sąsiednich cylindrach, wynoszące od 10 do 100 procent

w stosunku do pozostałych cylindrów wskazuje, że przyczyna prawdopodobnie tkwi w

uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej między tymi cylindrami -Spadek ciśnienia

sprężania tylko w jednym z cylindrów ponad 7% w stosunku da średniej ze wszystkich

cylindrów pozwala wnosić o uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej między cylindrem a

zewnętrzną częścią kadłuba lub o nieszczelnościach elementów ograniczających

przestrzeń roboczą tego cylindra. Aby sprawdzić stan uszczelki należy dodatkowo, w

silnikach z bezpośrednim układem chłodzenia (chłodzenie powietrzem) ,posmarować jej

zewnętrzne brzegi wraz z sąsiadującymi krawędziami głowicy cienką warstwą oleju

silnikowego; silnikowego miejscu uszkodzenia uszczelki podczas suwu sprężania będą

się wydostawały pęcherzyki powietrza. W silnikach z pośrednim układem chłodzenia

(chłodzenie cieczą) uszkodzona uszczelka jest przyczyną pojawienia się pęcherzyków

gazu, widocznych w górnym zbiorniku chłodnicy po odkręceniu jego korka wlewu. -Dla

cylindrów silników o zapłonie iskrowym, wykazujących zbyt niskie ciśnienia sprężania

przeprowadzić tzw. "próbę olejową" polegającą na wstrzyknięciu do cylindra niewielkiej

ilości oleju (około 5¸10 cm3) i ponownym przeprowadzeniu pomiaru ciśnienia sprężania.

Następnie, porównując wyniki próby z wynikami poprzednimi można wskazać ,że: zużyte

są przylgnie zaworów i gniazd, jeśli stwierdzono brak wzrostu ciśnienia sprężania lub

jego przyrost jest minimalny (do 0,05 MPa) -zużyte, zakleszczone lub pęknięte są

pierścienie tłokowe jeśli po uszczelnieniu olejem stwierdzono przyrost ciśnienia

sprężania o 0,07-0,12 MPa -znacznie zużyte są wszystkie elementy skojarzenia: gładź

cylindra -pierścienie-tłok jeśli wartości ciśnienia sprężania w drugim pomiarze wzrosły w

granicach 0,12-0,2 MPa, czyli zbliżały się do wartości nominalnych. Podejmując decyzje o

stanie technicznym silnika na podstawie ciśnienia sprężania należy pamiętać, że jego

pomiar pozwala jedynie na ogólną ocenę szczelności przestrzeni roboczej i w oparciu o

nie trudno jest w sposób pewny i precyzyjny jednoznacznie określić zakres niezbędnej

naprawy. Chcąc jednoznacznie ustalić miejsca nieszczelności oraz określić wielkości

występujących zużyć, należy dodatkowo przeprowadzić powietrzną próbę szczelności

cylindrów.

..

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 Kontrola Ciśnienia Sprężania Silnika \ OSTRZEŻENIE \ Autor110

 

 


 



FILMY *** Imprezy * Usługi * Kontakty

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Masa Mieszanki w Silniku * Objętość - Masa Powietrza Zassanego Przez Silnik Spalinowy 

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 

 


 

Test poprzedzający  ( Próbnik Szczelności Cylindrów \ Wnioskowanie Na Podstawie Pomiarów ).

 

Sprawdzenie Czy Silnik Nie Zużywa Nadmiernej Ilości Oleju ( Układ Smarowania Silnika )

 

( (...) End Test )

Szczelność Cylindrów Gwarantującą Rozsądne Zużycie Paliwa

 

Szczelność Cylindrów Gwarantującą Poprawną Pracę Cylindra

 

 

 

 

Badanie stanu technicznego przestrzeni roboczej silnika przez pomiar spadku ciśnienia

sprężonego powietrza doprowadzonego do cylindra polega na porównaniu wartości

ciśnienia doprowadzonego do cylindra z ciśnieniem w nim panującym. Wszelkie

nieszczelności, stanowiąc potencjalną drogę wypływu tego powietrza powodują ubytek

masy czynnika, wywołujący spadek ciśnienia w badanej przestrzeni. Z intensywności

przepływu tego powietrza (określanego procentowym spadkiem ciśnienia) wnosi się o

wielkości zużycia elementów zamykających przestrzeń roboczą badanego cylindra. W

zależności od szczelności cylindra doprowadzone do niego powietrze może wydostawać

się przez szczeliny między przylgniami zaworów a ich gniazdami do rury dolotowej i

wylotowej, przez prześwity między gładzią cylindra, pierścieniami i tłokiem do skrzyni

korbowej oraz przez nieszczelności między stykiem bloku cylindrów a głowicą (w

miejscu ułożenia uszczelki podgłowicowej) na zewnątrz silnika lub do układu chłodzenia.

Możliwe jest także przedostawanie się powietrza na zewnątrz przez otwór świecy

zapłonowej (SZI) albo wtryskiwacza lub świecy żarowej w silnikach o zapłonie

samoczynnym (SZS). Wartość zmierzonego spadku ciśnienia zależy praktycznie, oprócz

stanu technicznego elementów przestrzeni cylindra, od: -położenia tłoka w cylindrze w

trakcie próby. Pomiaru spadków ciśnienia dokonuje się podczas suwu sprężania w

położeniu tłoka, odpowiadającemu największemu zużyciu gładzi tj. w zwrocie

zewnętrznym. -stanu cieplnego silnika. Pomiary spadku ciśnienia powietrza

doprowadzonego do cylindra wykonuje się na silniku nagrzanym do temperatury

eksploatacyjnej. Próba pomiaru spadku ciśnienia powietrza doprowadzonego do cylindra

polega na porównaniu wyników badań z wartościami przyjętymi jako kryterium do oceny

stanu technicznego. Te ostatnie zawarto w tabeli zamieszczonej niżej. Uzyskanie

wyników pomiaru świadczących o złym stanie technicznym przestrzeni roboczej

badanego cylindra wymaga dodatkowego osłuchania silnika, umożliwiającego określenie

(zlokalizowanie) przyczyny stwierdzonej nieszczelności.Osłuchać należy te miejsca

silnika, w których można oczekiwać pojawienia się przedmuchów sprężonego powietrza.

 


 

 


Zależnie od stwierdzonego miejsca przedmuchów wskazuje się następujące przyczyny: -

Zużycie lub uszkodzenie pierścieni tłokowych, tłoka i gładzi cylindra. Wskazują na to

przedmuchy do skrzyni korbowej, słyszane w otworze prętowego wskaźnika poziomu

oleju i otworze wlewu oleju. Jeżeli wykonano pomiar spadku ciśnienia w przynajmniej

dwóch położeniach tłoka pierwszym w ZZ i drugim w strefie najmniejszego zużycia gładzi

cylindra, to różnica spadków ciśnienia w obu położeniach pomiarowych tłoka świadczy o

zużyciu gładzi. Jeżeli różnica spadków ciśnienia w tych dwóch ustawieniach tłoka jest

niewielka oznacza to, że gładź nie jest zużyta a przyczyną nieszczelności są zużyte lub

uszkodzone pierścienie tłokowe. -Zużycie przylgni zaworów wylotowych i ich gniazd.

Przedmuch do układu wylotowego. W silnikach wielocylindrowych słyszane będą

jednocześnie przedmuchy w otworze na świecę zapłonową (wtryskiwacz, świecę żarową -

SZS) tych cylindrów, które w tym położeniu wału korbowego mają również otwarty zawór

wylotowy oraz wspólną rurę wylotową; -Zużycie przylgni zaworów dolotowych i ich

gniazd. Przedmuchy do układu dolotowego, słyszane na wlocie do gaźnika. W silnikach

wielocylindrowych słyszane będą jednocześnie przedmuchy w otworze na świecę

zapłonową ( w SZS -wtryskiwacz, świecę żarową) tych cylindrów, które razem z badanym

cylindrem mają otwarty zawór dolotowy i wspólną rurę dolotową; -Uszkodzenie głowicy

lub uszczelki podgłowicowej między cylindrem badanym a sąsiednim. Uchodzenie

powietrza z sąsiedniego cylindra, słyszane w jego otworze na święcę zapłonową

(wtryskiwacz); -Uszkodzenie uszczelki podgłowicowej między cylindrem a zewnętrzną

częścią kadłuba lub uszkodzenie głowicy. Przedmuch do układu chłodzenia, w którym

pojawią się pęcherzyki powietrza, wydobywające się z cieczy Miejsce uszkodzenia można

wykryć po zwilżeniu krawędzi uszczelki głowicy olejem lub wodą mydlaną-w wypadku

nieszczelności widoczne będą pęcherzyki powietrza.

..

 




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Serwis Płatny * Opłatą za Korzystanie z Usług Serwisu jest Oglądanie Reklam

Reklamuj Się !

Kliknięcie w Reklamę Odblokowuje Dostęp do Serwisu


IKONA

IKONA

Liczba Kliknięć w Reklamę = 1729
Zobacz Inne Reklamy


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat Strony :

Pomiar Ciśnienia Sprężania W Cylindrach Silnika Spalinowego


Pomiar ciśnienia sprężania służy do sprawdzenia stopnia zużycia gładzi cylindra, tłoka i pierścieni, oraz
przylgni zaworów i ich gniazd. Można go przeprowadzić próbnikami ciśnienia sprężania SPCS. Próbniki te mają
w uchwycie wbudowany przycisk do uruchamiania silnika.





Kontakt :

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@




FILMY *** Imprezy * Usługi * Kontakty

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Masa Mieszanki w Silniku * Objętość - Masa Powietrza Zassanego Przez Silnik Spalinowy 

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 


 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Kontrola Ciśnienia Sprężania Silnika \ Autor136

 

Próbnik ciśnienia sprężania jest manometrycznym przyrządem tłokowym. Pomiar

następuje z chwilą przyłożenia próbnika końcówką pomiarową do otworu cylindra silnika

samochodowego. Przed przystąpieniem do pomiaru należy próbnik zaopatrzyć w czystą

kartkę diagramu, którą zakładamy odpowiednimi wycięciami do kasety przyrządu. Każdy

diagram przewidziany jest dla ośmiu niezależnych zapisów, które uzyskujemy kolejno po

każdorazowym przesunięciu skokowym kasety. W tym celu na tylnej ściance przyrządu

umieszczona jest rączka, którą naciskając po każdym pomiarze ciśnienia sprężania -

przesuwamy kasetę, przygotowując w ten sposób próbnik do następnego pomiaru.

..

Pomiar należy przeprowadzić na gorącym silniku o temperaturze około 80°C w

następujący sposób:

> Wykręcić świece zapłonowe z gorącego silnika

> Próbnik przygotować do pomiaru (założyć czysty diagram, kasetę włożyć do oporu,

nacisnąć iglicę zaworka odpowietrzającego, sprawdzić początkowe ustawienie wskazówki)

> Podłączyć kontakt elektryczny próbnika do instalacji elektrycznej samochodu jak pokazano na rysunku.

..

 


 

 

> Stożek gumowy próbnika docisnąć do otworu świecy

> Uruchomić rozrusznik (przyciskiem klawiszowym na uchwycie pistoletu, ewentualnie

skorzystać z pomocy drugiej osoby), przy całkowicie otwartej przepustnicy powietrza, na

tak długi okres czasu by wskazówka przyjęła maksymalne wychylenie

> Odpowietrzyć próbnik - wskazówka musi wrócić do pozycji wyjściowej

> Kasetę diagramu przesunąć na następną pozycję - próbnik jest przygotowany do następnego pomiaru

> Po zakończeniu pomiaru zlikwidować wszystkie połączenia elektryczne próbnika z instalacją samochodową

..

W silnikach nowych oraz w dobrym stanie technicznym ciśnienie sprężania we

wszystkich cylindrach powinno być zgodne albo z danymi producenta, albo z

wartościami wyliczonymi, które dla niektórych samochodów podano w tabeli

umieszczonej niżej.Dopuszcza się przy tym, by wartość zmierzonego ciśnienia sprężania

we wszystkich cylindrach nieco różniła się od wartości średniej dla całego silnika.

Różnice te mogą być spowodowane drobnymi odchyłkami odlewniczymi wymiarów

komór sprężania, tolerancjami wykonawczymi elementów silnika itp. Dopuszczalne

odchyłki ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach nie mogą jednak przekraczać

7% średniej wartości ciśnienia. Wzrost ciśnienia sprężania w badanym cylindrze powyżej

7% wartości średniej świadczy o sztucznym zwiększeniu stopnia sprężania, np. przez

osadzanie się nadmiernej ilości nagaru na denku tłoka i ściankach głowicy.

Równomierny spadek ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach w granicach do

0,2 MPa dla silników o zapłonie iskrowym i do 0,7 MPa dla silników o zapłonie

samoczynnym sygnalizuje wzrost nieszczelności, lecz nie kwalifikuje silnika do

natychmiastowej naprawy, o ile różnica między zmierzonym ciśnienia sprężania a

średnią dla danego silnika wartością ciśnienia nie przekracza 7% tej wartości i-

dodatkowo-silnik nie wykazuje nadmiernego zużycia oleju smarującego. Spadki ciśnienia

sprężania wyższe niż 0,2 MPa (SZI) i 0,7 MPa (SZS) lub odchyłki większe niż 7 procent

kwalifikują silnik do naprawy. Świadczą one bowiem o zużyciach i usterkach mających

zasadniczy wpływ na obniżenie wartości głównych parametrów pracy silnika i jego

trwałości a które można usunąć tylko w drodze odpowiednich zabiegów naprawczych.

Tego typu zmiany ciśnienia mogą mieć swą przyczynę w: -zużyciu przylgni zaworów i ich

gniazd -zużyciu gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych -zakleszczeniu się pierścieni

tłokowych w rowkach pierścieniowych tłoka -uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej

Nominalne i minimalne wartości ciśnienia sprężania w cylindrach silników wybranych pojazdów.

..

 


 

 

Dane Diagnostyczne Silników Spalinowych * INFO-TECH * AUTODATA

..

Aby określić, która z tych przyczyn jest powodem spadku ciśnienia sprężania, należy

posługiwać się następującymi wskazówkami: -Jednakowe ,lub prawie jednakowe

obniżenie ciśnienia sprężania w dwóch sąsiednich cylindrach, wynoszące od 10 do 100 procent

w stosunku do pozostałych cylindrów wskazuje, że przyczyna prawdopodobnie tkwi w

uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej między tymi cylindrami -Spadek ciśnienia

sprężania tylko w jednym z cylindrów ponad 7% w stosunku da średniej ze wszystkich

cylindrów pozwala wnosić o uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej między cylindrem a

zewnętrzną częścią kadłuba lub o nieszczelnościach elementów ograniczających

przestrzeń roboczą tego cylindra. Aby sprawdzić stan uszczelki należy dodatkowo, w

silnikach z bezpośrednim układem chłodzenia (chłodzenie powietrzem) ,posmarować jej

zewnętrzne brzegi wraz z sąsiadującymi krawędziami głowicy cienką warstwą oleju

silnikowego; silnikowego miejscu uszkodzenia uszczelki podczas suwu sprężania będą

się wydostawały pęcherzyki powietrza. W silnikach z pośrednim układem chłodzenia

(chłodzenie cieczą) uszkodzona uszczelka jest przyczyną pojawienia się pęcherzyków

gazu, widocznych w górnym zbiorniku chłodnicy po odkręceniu jego korka wlewu. -Dla

cylindrów silników o zapłonie iskrowym, wykazujących zbyt niskie ciśnienia sprężania

przeprowadzić tzw. "próbę olejową" polegającą na wstrzyknięciu do cylindra niewielkiej

ilości oleju (około 5¸10 cm3) i ponownym przeprowadzeniu pomiaru ciśnienia sprężania.

Następnie, porównując wyniki próby z wynikami poprzednimi można wskazać ,że: zużyte

są przylgnie zaworów i gniazd, jeśli stwierdzono brak wzrostu ciśnienia sprężania lub

jego przyrost jest minimalny (do 0,05 MPa) -zużyte, zakleszczone lub pęknięte są

pierścienie tłokowe jeśli po uszczelnieniu olejem stwierdzono przyrost ciśnienia

sprężania o 0,07-0,12 MPa -znacznie zużyte są wszystkie elementy skojarzenia: gładź

cylindra -pierścienie-tłok jeśli wartości ciśnienia sprężania w drugim pomiarze wzrosły w

granicach 0,12-0,2 MPa, czyli zbliżały się do wartości nominalnych. Podejmując decyzje o

stanie technicznym silnika na podstawie ciśnienia sprężania należy pamiętać, że jego

pomiar pozwala jedynie na ogólną ocenę szczelności przestrzeni roboczej i w oparciu o

nie trudno jest w sposób pewny i precyzyjny jednoznacznie określić zakres niezbędnej

naprawy. Chcąc jednoznacznie ustalić miejsca nieszczelności oraz określić wielkości

występujących zużyć, należy dodatkowo przeprowadzić powietrzną próbę szczelności

cylindrów.

..

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 Kontrola Ciśnienia Sprężania Silnika \ OSTRZEŻENIE \ Autor110

 

 


 



FILMY *** Imprezy * Usługi * Kontakty

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Masa Mieszanki w Silniku * Objętość - Masa Powietrza Zassanego Przez Silnik Spalinowy 

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 

 


 

Test poprzedzający  ( Próbnik Szczelności Cylindrów \ Wnioskowanie Na Podstawie Pomiarów ).

 

Sprawdzenie Czy Silnik Nie Zużywa Nadmiernej Ilości Oleju ( Układ Smarowania Silnika )

 

( (...) End Test )

Szczelność Cylindrów Gwarantującą Rozsądne Zużycie Paliwa

 

Szczelność Cylindrów Gwarantującą Poprawną Pracę Cylindra

 

 

 

 

Badanie stanu technicznego przestrzeni roboczej silnika przez pomiar spadku ciśnienia

sprężonego powietrza doprowadzonego do cylindra polega na porównaniu wartości

ciśnienia doprowadzonego do cylindra z ciśnieniem w nim panującym. Wszelkie

nieszczelności, stanowiąc potencjalną drogę wypływu tego powietrza powodują ubytek

masy czynnika, wywołujący spadek ciśnienia w badanej przestrzeni. Z intensywności

przepływu tego powietrza (określanego procentowym spadkiem ciśnienia) wnosi się o

wielkości zużycia elementów zamykających przestrzeń roboczą badanego cylindra. W

zależności od szczelności cylindra doprowadzone do niego powietrze może wydostawać

się przez szczeliny między przylgniami zaworów a ich gniazdami do rury dolotowej i

wylotowej, przez prześwity między gładzią cylindra, pierścieniami i tłokiem do skrzyni

korbowej oraz przez nieszczelności między stykiem bloku cylindrów a głowicą (w

miejscu ułożenia uszczelki podgłowicowej) na zewnątrz silnika lub do układu chłodzenia.

Możliwe jest także przedostawanie się powietrza na zewnątrz przez otwór świecy

zapłonowej (SZI) albo wtryskiwacza lub świecy żarowej w silnikach o zapłonie

samoczynnym (SZS). Wartość zmierzonego spadku ciśnienia zależy praktycznie, oprócz

stanu technicznego elementów przestrzeni cylindra, od: -położenia tłoka w cylindrze w

trakcie próby. Pomiaru spadków ciśnienia dokonuje się podczas suwu sprężania w

położeniu tłoka, odpowiadającemu największemu zużyciu gładzi tj. w zwrocie

zewnętrznym. -stanu cieplnego silnika. Pomiary spadku ciśnienia powietrza

doprowadzonego do cylindra wykonuje się na silniku nagrzanym do temperatury

eksploatacyjnej. Próba pomiaru spadku ciśnienia powietrza doprowadzonego do cylindra

polega na porównaniu wyników badań z wartościami przyjętymi jako kryterium do oceny

stanu technicznego. Te ostatnie zawarto w tabeli zamieszczonej niżej. Uzyskanie

wyników pomiaru świadczących o złym stanie technicznym przestrzeni roboczej

badanego cylindra wymaga dodatkowego osłuchania silnika, umożliwiającego określenie

(zlokalizowanie) przyczyny stwierdzonej nieszczelności.Osłuchać należy te miejsca

silnika, w których można oczekiwać pojawienia się przedmuchów sprężonego powietrza.

 


 

 


Zależnie od stwierdzonego miejsca przedmuchów wskazuje się następujące przyczyny: -

Zużycie lub uszkodzenie pierścieni tłokowych, tłoka i gładzi cylindra. Wskazują na to

przedmuchy do skrzyni korbowej, słyszane w otworze prętowego wskaźnika poziomu

oleju i otworze wlewu oleju. Jeżeli wykonano pomiar spadku ciśnienia w przynajmniej

dwóch położeniach tłoka pierwszym w ZZ i drugim w strefie najmniejszego zużycia gładzi

cylindra, to różnica spadków ciśnienia w obu położeniach pomiarowych tłoka świadczy o

zużyciu gładzi. Jeżeli różnica spadków ciśnienia w tych dwóch ustawieniach tłoka jest

niewielka oznacza to, że gładź nie jest zużyta a przyczyną nieszczelności są zużyte lub

uszkodzone pierścienie tłokowe. -Zużycie przylgni zaworów wylotowych i ich gniazd.

Przedmuch do układu wylotowego. W silnikach wielocylindrowych słyszane będą

jednocześnie przedmuchy w otworze na świecę zapłonową (wtryskiwacz, świecę żarową -

SZS) tych cylindrów, które w tym położeniu wału korbowego mają również otwarty zawór

wylotowy oraz wspólną rurę wylotową; -Zużycie przylgni zaworów dolotowych i ich

gniazd. Przedmuchy do układu dolotowego, słyszane na wlocie do gaźnika. W silnikach

wielocylindrowych słyszane będą jednocześnie przedmuchy w otworze na świecę

zapłonową ( w SZS -wtryskiwacz, świecę żarową) tych cylindrów, które razem z badanym

cylindrem mają otwarty zawór dolotowy i wspólną rurę dolotową; -Uszkodzenie głowicy

lub uszczelki podgłowicowej między cylindrem badanym a sąsiednim. Uchodzenie

powietrza z sąsiedniego cylindra, słyszane w jego otworze na święcę zapłonową

(wtryskiwacz); -Uszkodzenie uszczelki podgłowicowej między cylindrem a zewnętrzną

częścią kadłuba lub uszkodzenie głowicy. Przedmuch do układu chłodzenia, w którym

pojawią się pęcherzyki powietrza, wydobywające się z cieczy Miejsce uszkodzenia można

wykryć po zwilżeniu krawędzi uszczelki głowicy olejem lub wodą mydlaną-w wypadku

nieszczelności widoczne będą pęcherzyki powietrza.

..

 




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
www.post77.plwww.post77.plwww.post77.pl